Avocado en cholesterol, hoe zit dat?

Avocado en cholesterol, hoe zit dat?

Is het eten van een avocado nu goed of slecht voor je cholesterol gehalte in je bloed? Lees het hier!

Je ziet ze tegenwoordig in elk health-boek of op elke health-website. Wil je een gezonde levensstijl volgen, dan ontkom je er niet aan: avocado eten heeft veel voordelen. Gelukkig zijn ze erg lekker! Vooral gecombineerd met een lekkere toast of salade. Maar....... avocado en cholesterol, hoe zit dat eigenlijk?

 

Goed en slecht cholesterol

Cholesterol heeft je lichaam nodig, maar een te veel aan cholesterol in je bloed kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Er bestaat goed en slecht cholesterol. Goed cholesterol, ook wel High-Density-Lipoproteïnen (HDL) genoemd, voert het teveel aan cholesterol af naar de lever. Een te veel aan 'slecht' cholesterol: Low-Density-Lipoproteïnen (LDL) kan schadelijk zijn voor de bloedvaten en maakt de kans op hart- en vaatziekten groter. Dit komt doordat een te veel aan LDL-cholesterol bijdraagt aan de vorming van plaque. Dit is een dik hard laagje dat de slagaders kan verstoppen en dat er tevens voor zorgt dat de vaten minder flexibel worden. Dit wordt atherosclerose genoemd. Doordat de slagader vernauwd is, kan een gevormde stolstel de slagader blokkeren. Met als gevolg een hartaanval of een beroerte. Het is van belang hoe de verhouding tussen LDL- en HDL-cholesterol is. Zo kan iemand met een hoge totale cholesterolwaarde gezond zijn, doordat hij een hoge HDL waarde in zijn bloed heeft. En zo kan iemand met een prima totale cholesterolwaarde in de gevarenzone zitten, door een te hoge LDL-verhouding ten opzichte van de HDL-waarde.

 

Verzadigde en onverzadigde vetten

Zo is er ook verschil in vetten; verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten vind je in bijvoorbeeld koek, chips, gebak en snacks. Het is niet goed voor je gezondheid om hier veel van te eten. Want deze verzadigde vetten worden in je lever omgezet in 'slecht' cholesterol. Je kunt deze vetten beter vervangen door onverzadigde vetten. Dit vind je bijvoorbeeld in vette vis, noten en avocado. Vette voeding is dus niet slecht, zolang het maar onverzadigde vetten zijn. Je lichaam heeft deze vetten juist nodig. Het is belangrijk om goede vetten binnen te krijgen, in plaats van compleet vetarm te eten. Toch is het goed om de gedachte: ‘alles met mate’  in je achterhoofd te houden. Hoe gezond iets ook is, wanneer je ergens teveel van eet wordt het vanzelf niet gezond voor je lichaam.

 

De avocado

Avocado’s zijn gezond, ondanks het relatief hoge aantal calorieën. In een avocado zitten vooral veel onverzadigde vetten. Daarnaast heeft een avocado een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen, zoals vele mineralen, vitamines en anti-oxidanten.

  • Het bevat de mineralen: kalium, koper, magnesium, mangaan, fosfor, zink, ijzer en calcium.
  • Het bevat de vitamines K, C, B5, B6, E, B3, B2, B1, A en heeft een hoog percentage foliumzuur (B11).
  • Het bevat vele anti-oxidanten:
    - Het is rijk aan beta-sitosterol wat het cholesterolgehalte in je bloed helpt te verlagen. Tevens kan het de symptonen bij milde tot matige goedaardige prostaathypertrofie verlichten en het heeft een mogelijke rol in de controle van chronische ontstekingen.
    - Het bevat hoge hoeveelheden chlorophyl (bladgroenkorrels), dit neutraliseert onder andere gegeten gifstoffen en helpt om wonden sneller te doen genezen.
    - Het bevat glutathion, wat een van de krachtigste anti-oxidanten is. Dit reinigt de lever en het helpt om gifstoffen af te voeren.
    - Het bevat luteïne en zeaxanthine, beiden zijn goed voor je ogen.

 

Avocado en cholesterol

Wanneer je cholesterol te hoog is, kan het eten van avocado er zelfs voor zorgen dat het daalt. Avocado bevat namelijk een hoog percentage omega-9 vetzuren en is rijk aan beta-sitosterol, die beiden cholesterol-verlagend werken. Het dagelijks eten van een avocado helpt het 'slechte' cholesterol te verlagen en het 'goede' cholesterol te verhogen. Daarnaast pak je dan ook nog de vele andere gezondheidsvoordelen van een avocado mee! Maar je kunt ook dagelijks 1 eetlepel goede kwaliteit koudgeperste ongeraffineerde avocado olie innemen of toevoegen aan je salade of smoothie om je cholesterolgehalte in je bloed te verbeteren.

Kortom, het eten van een avocado is erg gezond en niet slecht voor je cholesterol. Je doet er goed aan deze vrucht aan je wekelijkse, eetroutine toe te voegen. Maar zoals bij alles geldt; wel met mate. Wil je meer informatie over avocado(olie) of avocadoproducten? Neem dan zeker contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »