De 5 voordelen van het eten van een avocado

De 5 voordelen van het eten van een avocado

Gezond eten is één van de belangrijkste onderdelen van een gezonde levensstijl. En steeds meer mensen zien het belang van een gezonde lifestyle in. Wanneer je ook gezond door het leven wilt gaan, is het goed om te weten welke producten gezond zijn en waarom. We vertellen je daarom graag meer over de avocado. Want oh wat heeft die veel gezondheidsvoordelen!

1. Héél véél voedingsstoffen

Avocado's bevatten zoveel voedingsstoffen dat het voor iedereen de moeite waard is om het aan gerechten toe te voegen. Zo bevat de avocado grote hoeveelheden Vitamine K, C, B5, B6, D en E en kalium, maar ook magnesium, ijzer, fosfor en zink.

 

2. Boordevol vezels

Gemiddeld bevat een avocado 7% vezels. En als je dan bedenkt dat dit 1/4 van de dagelijkse hoeveelheid is, kunnen we stellen dat dit een ware bron aan vezels is! Ze bevatten dan ook veel meer vezels dan de meeste andere voedingsmiddelen. Vezels helpen je wanneer je wilt afvallen en stimuleren een goed werkend metabolisme. Dit komt onder andere doordat je van vezelrijk voedsel snel een vol gevoel krijgt en dus minder behoefte hebt om te snacken.

 

3. Kalium

Bananen staan bekend om het feit dat ze kalium bevatten. Kalium is een mineraal die zorg draagt voor de vochtbalans en de bloeddruk van het lichaam. Toch nemen veel mensen gemiddeld te weinig kalium tot zich. Wil je er zeker van zijn dat je genoeg kalium binnenkrijgt? Dan is de avocado’s je beste vriend. Ook bananen zitten vol kalium, maar winnen het bij lange na niet van avocado’s. Eén avocado bevat gemiddeld 14% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan kalium, met daar tegenover een banaan met zo’n 10%. Bananen zijn dus prima, maar avocado’s zijn minstens net zo goed en misschien wel een betere toevoeging aan jouw healthy lifestyle!

 

4. Verlaagt cholesterol

Hart- en vaatziekten zijn één van de meest voorkomende doodsoorzaken ter wereld. Bepaalde factoren dragen bij aan een verhoogd risico op hart – en vaatziekten, zoals cholesterol en tryglyceriden. Uit diverse studies is gebleken dat het eten van avocado’s risicofactoren van hart – en vaatziekten aanzienlijk kan verminderen. Zo bleek het cholesterolgehalte in sommige gevallen significant verminderd te zijn en waren de bloedtryglyceriden tot wel zo’n 20% verlaagd.

 

5. Betere opname voedingsstoffen

Dat een avocado zo gezond is, ligt niet alleen aan het feit dat deze vrucht veel voedingsstoffen bevat. Om deze voedingsstoffen hun werk te laten doen, is het tevens van belang dat we ook andere voedingsstoffen tot ons nemen, anders hebben we er uiteindelijk niets aan. Sommige voedingsstoffen zijn namelijk ‘vet oplosbaar’, wat betekent dat ze moeten worden gecombineerd met vet om te kunnen worden gebruikt. Dit geldt bijvoorbeeld voor Vitamine A, D, E en K. Uit een studie is gebleken dat wanneer je een avocado of avocado olie toevoegt aan je salade of lunch, de antioxidantabsorptie gigantisch wordt verhoogd. Kortom: avocado is niet alleen zeer voedzaam, het kan de voedingswaarde van andere plantaardige voedingsmiddelen die je eet ook enorm verhogen!

 

Zo, nu weet jij precies waarom een avocado een zeer goede aanvulling is op je eetpatroon. Bekijk onze avocado olie gerechten om inspiratie op te doen en voor het aanvullen van jouw dagelijkse hoeveelheid!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden