Eerlijke producten, hoe komen zij tot stand?

Eerlijke producten, hoe komen zij tot stand?

Hoe komen eerlijke producten onder eerlijke omstandigheden tot stand? Lees hier 7 punten die belangrijk zijn bij het maken van eerlijke producten.

Eerlijke producten onder eerlijke omstandigheden

Er zijn steeds meer mensen die willen weten waar hun gekochte producten vandaan komen en of het er eerlijk aan toe is gegaan met het tot standkomen hiervan en of deze producten zélf ook eerlijk zijn. Deze groep mensen kijkt eerder naar het verhaal erachter dan naar bijvoorbeeld een fairtrade logo. Het gaat hierbij om transparantie, traceerbaarheid, vertrouwen, nauw samenwerken, korte ketens, duurzaamheid, sociaal verantwoordelijkheid. productie in land van herkomst en 100% natuurlijke producten.

  1. Vertrouwen en nauwe samenwerking
    Het begint met vertrouwen en een goede, nauwe samenwerking tussen de producent en diegene die de producten op de markt brengt. Beiden moeten dezelfde filosofie hebben over het maken van producten en over het sociale & duurzame beleid. Vervolgens moet men van elkaar aankunnen in zowel de informatie voorziening van producent naar koper, als van koper naar producent. Daarbij is het verder heel belangrijk om vrijwel dagelijks of in ieder geval wekelijks met elkaar contact te hebben om goed op elkaar afgestemd te zijn en qua informatie up to date te blijven.
     
  2. Transparantie & traceerbaarheid
    Het is heel belangrijk dat diegene die de producten op de markt zet zelf het bedrijf, de fabriek of de plantages van de producent heeft bezocht en dit ook minimaal eens per jaar doet. Zodat hij weet hoe de producten op de plantages verbouwd worden, hoe de (werk)omstandigheden zijn, hoe er met werknemers om wordt gegaan, hoe de sociale voorzieningen van de werknemers zijn en hoe de productieprocessen en productieprocedures in de fabriek zijn.

  3. Korte keten
    Het is in ieders belang om de keten zo kort mogelijk te houden. Dan zitten er niet onnodige schakels tussen, die er ook geld aan willen verdienen. Dit voorkomt ook dat de uiteindelijke prijs van een product te hoog wordt en dus juist moeilijker verkoopbaar zal zijn. En dat is in niemands belang. Hoe korter de keten, hoe overzichtelijker en transparanter alles zal zijn.

  4. Productie in land van herkomst
    Veel producten worden in Europa gemaakt met grondstoffen uit verre landen, zoals bijvoorbeeld bij chocolade. Als het land van herkomst zelf de producten (chocolade) maakt en dus niet alleen maar de kale grondstoffen (cacao) exporteert, blijft een veel groter gedeelte van de verdienketen in het eigen land. Het creëert werk voor de locale bevolking, economische groei en meer kennis over productie.

  5. Duurzaamheid
    Als je het over eerlijke producten hebt, heb je het ook over duurzaamheid. Je wilt immers ook dat een boer over 10 of 20 jaar nog steeds een bestaan heeft. En niet bijvoorbeeld dat hij met zijn bedrijf moet stoppen, omdat na een aantal jaren de bodem van zijn plantage is uitgeput en er niets of nauwelijks meer wat groeit. Dus ook investeren in duurzaamheid is zéér belangrijk en dan in de breedste zin van het woord, hierbij rekening houdend met de bestaande natuur en het milieu. Dit betekent dus ook: geen regenwouden omkappen om andere gewassen te gaan verbouwen.

  6. Sociale verantwoordelijkheid
    Een product kan alleen maar eerlijk zijn, als ook de werkomstandigheden en sociale voorzieningen van de boeren, werknemers goed zijn. Dit houdt in: een goede prijs voor de producten die de boer verbouwd heeft, een goed loon voor de werknemers, veilige en goede werkomstandigheden, goede sociale voorzieningen en mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen middels trainingen, cursussen. Uiteraard mag er geen sprake zijn van kinderarbeid.

  7. 100% Natuurlijke producten
    Een product is eerlijk als het voor 100% natuurlijk is. Dus foodproducten zonder kunstmatige toevoegingen als smaak-, geur- en kleurstoffen en zonder conserveringsmiddelen. En voor nonfoodproducten, producten die niet het milieu aantasten en die goed recyclebaar zijn.

Door internet en doordat bedrijven meer transparant worden is het steeds meer mogelijk om daadwerkelijk meer te weten te komen over het tot standkomen van een product en hoe de samenstelling van een product is. Nu zie je dat vooral kleinschalige bedrijven het verhaal achter hun producten vertellen, maar ik denk dat in de toekomst ook de grotere bedrijven hier meer mee zullen gaan doen. Vindt u het leuk om eens een kijkje te nemen bij een bedrijf die eerlijke producten met een bijzonder verhaal verkoopt, kijk dan op: eerlijke producten uit Ecuador met een verhaal .

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden