Hoe gezond is pure chocolade?

Hoe gezond is pure chocolade?

Je leest en hoort steeds meer dat pure chocolade gezond is. De interesse voor hoge percentages chocolade was nog nooit zo groot als op dit moment. Welke stoffen zitten er in chocolade die goed voor je gezondheid zijn? Mits je er natuurlijk niet kilo's per week van eet! Lees het hier.

Zijn hoge percentage chocolades gezond?

Tegenwoordig eet men steeds meer hogere percentages chocolades, omdat men minder suiker wil nuttigen maar ook omdat pure chocolade gezonder zou zijn. En is dat ook zo?
In ieder geval geldt: hoe hoger het percentage chocolade hoe meer cacaobestanddelen en hoe minder suiker het bevat. En juist die cacaobestanddelen bevatten stoffen die een gunstig effect op onze gezondheid kunnen hebben. Maar welke stoffen zijn dat dan en wat is de uitwerking hiervan? Lees hier de invloed van chocolade op ons lichaam.

 

Het effect van chocolade op onze hersenen

Chocolade heeft invloed op de neurotransmitters in ons lichaam. In de meeste gevallen beïnvloedt het onze stemming of alertheid.
Na het eten van chocolade gaan onze hersenen meer endorfine afgeven. Endorfine zorgt voor een gelukzalig gevoel, het verzacht pijn, het vermindert stress en het werkt prestatieverhogend.
Ook de neurotransmitter dopamine wordt afgegeven na het eten van chocolade. Dopamine wordt ook wel het gelukshormoon of feel good drug genoemd. Het speelt een belangrijke rol bij gevoelens als blijdschap, genot en welzijn. Tevens kan het een positief effect hebben op de mate waarin je in staat bent om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. En het kan je helpen om betere keuzes te maken.
Tryptofaan in chocolade stimuleert de afgifte van serotonine, een neurotransmitter die als een antidepressiva werkt. Het heeft invloed op je humeur, het zorgt ervoor dat je je goed voelt. Tevens zit in chocolade zelf de stof serotonine.
Chocolade bevat theobromine. Theobromine stimuleert het centrale zenuwstelsel, de waterhuishouding, de hartspieren, de gladde spierweefsels en het verwijdt de bloedvaten. En het heeft invloed op de gemoedstoestand van mensen. Het heeft een stimulerend en opwekkend effect. Het zorgt voor alertheid.
Chocolade bevat een heel klein beetje cafeïne, in veel mindere mate dan een zelfde hoeveelheid koffie bevat. Cafeïne zorgt voor een snellere werking van je hersenen en voor alertheid. 

Cacao en chocolade bevatten veel flavonoïden

Ze bevatten zelfs meer flavonoïden dan groene thee en blauwe bessen. Flavonoïden zijn antioxidanten die helpen tegen de beschadiging van cellen en weefsels. Ze werken anti-ontstekend en kunnen zelfs ziektes als kanker en hart- en vaatziekten bestrijden. Flavonoïden zorgen voor meer elasticiteit van de bloedvaten en dat het goede cholesterol (HDL) stijgt en het slechte cholesterol (LDL) daalt. Ook verhogen antioxidanten het stikstofmonoxide gehalte in de bloedbaan, waardoor de bloedvaten wijder worden met als gevolg een betere doorstroming en vermindering van bloedstolsels. Door een betere bloedtoevoer naar de hersenen, is door onderzoek aangetoond, dat het geheugen beter werkt, dat je je beter kan concentreren en beter kan reageren op situaties. Tevens wordt de kans op diabetes type 2 een stuk minder, doordat flavonoïden insulineresistentie kunnen verminderen. Voor meer informatie over stoffen in chocolade zie: Samenstelling chocolade

 

Chocolade bevat veel vitamines

Chocolade bevat vele verschillende soorten vitamines. Hieronder zijn de verschillende vitamines met hun werking uiteengezet:

  • Vitamine A: is goed voor je huid en ogen en het verhoogt je weerstand.
  • Vitamine B1: is belangrijk om ons lichaam van energie te voorzien en zorgt voor een goede werking van ons zenuwstelsel en onze hartspier.
  • Vitamine B2: beschermt onze cellen tegen schade door invloed van zuurstof en je lichaam heeft het nodig de energievoorziening en de stofwisseling.
  • Vitamine B6: speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling en bij de afbraak en opbouw van aminozuren. Vitamine B6 is essentieel voor de bloedaanmaak, de groei, het immuunsysteen, het zenuwstelsel en dat sommige hormonen hun werk kunnen doen.
  • Vitamine B11 (foliumzuur): zorgt voor de groei van je lichaam en dat je lichaam goed kan functioneren. Tevens is het nodig bij de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Tijdens zwangerschap heeft foliumzuur een belangrijke rol bij de ontwikkeling in de eerste 3 maanden van de foetus.

 

Chocolade is rijk aan essentiële mineralen

Naast de vele vitamines bevat chocolade ook vele belangrijke mineralen. Hieronder de mineralen en hun werking uiteen gezet:

  • Calcium: je lichaam heeft calcium nodig voor goede, stevige botten en gebit. Het helpt botontkalking op latere leeftijd te voorkomen. Het speelt ook een rol bij de bloedstolling, bij het transporteren van andere mineralen in ons lichaam en bij het goed functioneren van onze spieren en zenuwen. 
  • Fosfor: heeft dezelfde invloed op ons lichaam als calcium. En heeft daarnaast een positieve invloed op onze stofwisseling.
  • Kalium: heeft invloed op onze bloeddruk en vochtbalans. Kalium werkt bloeddruk verlagend. En het zorgt voor geleiding van zenuwprikkels en voor samentrekking van de spieren.
  • Koper: heeft je lichaam nodig voor je bindweefsel, botaanmaak en huidpigmentatie. Het zorgt ervoor dat het overbrengen van zuurstof en het afweersysteem goed functioneren.
  • Magnesium: heeft een belangrijke rol bij onze spierfuncties, bij het overdragen van onze zenuwprikkels en bij de opbouw van onze botten. Het zorgt er dat vele enzymen goed hun werk kunnen doen en het heeft invloed op onze energievoorziening. Cacao bevat van nature veel magnesium. Het schijnt dat vooral veel vrouwen een tekort aan magnesium hebben. Stress heeft een grote invloed op het gebruik van magnesium. 
  • Mangaan: is nodig voor de vorming van botweefsel, helpt het ons lichaam te voorzien van energie en beschermt het onze lichaamscellen bij oxidatieve stress. Tevens is mangaan een onderdeel van  heel veel enzymen, zoals groeihormonen en het hormoon insuline.
  • Natrium: regelt de vochtbalans in ons lichaam. Het heeft invloed op de prikkeloverdracht in onze zenuw- en spiercellen en op onze bloeddruk. Algemeen bekend is, dat bij een hoge opname natrium onze bloeddruk stijgt.
  • IJzer: je lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine te kunnen aanmaken. Hemoglobine transporteert zuurstof door ons lichaam en voorziet al onze organen van zuurstof. Tevens is het ook belangrijk voor onze afweer.
  • Zink: is nodig bij de opbouw van eiwitten. Het zorgt voor groei en vernieuwing van weefsel, voor gezonde huid, haar en botten en voor een goed geheugen. Het is een onderdeel van het insuline hormoon en heeft dus invloed op de opbouw en afbraak van koolhydraten. Het zorgt voor een goed afweersysteem en het heeft een positieve invloed op vruchtbaarheid.

 

Chocolade helpt ontspannen

Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond dat de stresshormonen cortisol en catecholamine verminderen als je enkele stukjes pure chocolade per dag eet. Het is bekend dat magnesium (wat in grote hoeveelheden in chocolade zit) het cortisol gehalte in ons lichaam doet verminderen. Daarbij reguleert magnesium het slaaphormoon melatonine en laat het je spieren ontspannen. Magnesium zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en dat je dieper en langer slaapt.

 

100% Chocolade zonder suiker

Het moge duidelijk zijn, dat het niet verstandig is om nu elke dag heel veel chocolade te gaan eten, omdat er ook suiker en vetten in zitten. Maar enkele stukjes pure chocolade per dag is prima. Het beste kun je natuurlijk de hele hoge percentages nemen, want daar zit immers minder suiker in. Zoals bijvoorbeeld 80% of zelfs 100%. Aan 100% chocolade zijn geen suikers toegevoegd. Voor sommige zal een 80% of 100% reep wel even wennen zijn. Maar als je er aan gewend bent, zul je het gaan waarderen. Het geeft je een energieboost en je hebt niet de neiging om er een hele reep van te gaan eten. Dit komt doordat cacao de eetlust vermindert. Het zijn juist de suikers en de melkbestanddelen die ervoor zorgen, dat je er meer van wil eten. Dus als je aan het afvallen ben, kun je gerust af en toe een paar stukjes hoge percentage pure chocolade nuttigen. Als je het langzaam in je mond laat smelten, zul je vele smaken ontdekken. Helemaal als de kwaliteit hoog is. Bij goede kwaliteit chocolade blijven de smaken ook veel langer in je mond hangen. Dat zorgt er ook voor dat je minder geneigd bent om er maar van door te blijven eten.

 

Bronnen:
http://www.chocobreak.com/Over-Chocolade.pdf
https://rubriek.nl/gezond/hoe-gezond-pure-chocolade
https://www.puurfiguur.nl/cacao/

Reacties

  1. Jolanda Groot Jolanda Groot

    Hallo Cora, dank je wel voor je reactie op ons blog over de gezondheid van chocolade! Het is erg leuk om feedback te krijgen. Groetjes, Jolanda.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden