Quinoa recepten op 5 manieren

Quinoa recepten op 5 manieren

Quinoa is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Het is een zaad dat al eeuwenlang geteeld wordt op de hoogvlaktes in Peru, Bolovia en Ecuador. In veel gerechten uit de Andes wordt quinoa gebruikt. Het wordt niet voor niets een superfood genoemd; quinoa bevat veel vezels, eiwitten, vitamines en mineralen en onverzadigde vetzuren. Bovendien is het glutenvrij. Maar wat kun je er nu precies mee? Meer dan je denkt!

1. Quinoa als ontbijt

Misschien niet het eerste wat je verwacht, maar quinoa is een uitstekend alternatief voor je dagelijkse kommetje muesli of havermout. Neem wel even de tijd, want de quinoa moet eerst gekookt worden. Je kunt het natuurlijk ook alvast de avond van te voren koken. Meng de gekookte quinoa met stukjes appel, blauwe bessen, pecannoten, kaneel en honing of ahornsiroop. Je kunt het eventueel ook met wat yoghurt eten. Een uitstekend begin van je dag!

 

2. Quinoa in je salade

Quinoa leent zich perfect voor een zonnige salade die je gemakkelijk meeneemt naar kantoor of een picknick. Bijvoorbeeld deze quinoasalade met gegrilde groenten, granaatappelpitjes en feta:

  • Snijd een aubergine en courgette in stukjes en grill in een grillpan.
  • Meng komkommer, tomaat en paprika met peper, zout, een beetje citroensap en olijfolie.
  • Kook ondertussen de quinoa volgens de verpakking gaar.
  • Meng de quinoa met de gegrilde groenten en de komkommersalade.
  • Strooi er tot slot feta en granaatappelpitjes overheen.

 

3. Quinoa en chocolade

Nog zo'n bijzondere, maar heerlijke combinatie is quinoa met chocolade. Bovendien een goed idee als je wel wat extra energie kunt gebruiken, maar niet zit te wachten op heel veel extra calorieën. Natuurlijk kun je zelf aan de slag gaan met gepofte quinoa en chocolade, maar veel makkelijker zijn de kant-en-klare gepofte quinoa pops met een laagje Hoja Verde chocolade.

 

4. Quinoa poké bowl

Ken je de poké bowl al? Het is een gerecht dat is overgewaaid uit Hawaï en laat zich het beste omschrijven als een combinatie tussen sushi en salade. De basis bestaat uit stukjes verse vis (meestal tonijn of zalm) gemarineerd in sojasaus en sesamzaadjes. Deze basis kun je 'aankleden' met verschillende soorten groenten, rijst, zeewier en een lekkere dressing. In plaats van rijst, kun je echter ook prima quinoa gebruiken. Zo zet je in no time een heerlijke voedzame maaltijd op tafel.

 

5. Quinoa en boerenkool

Met de winterse dagen in zicht kunnen we wel een vitamineboost gebruiken. En dat is precies wat deze heerlijke combinatie van quinoa en boerenkool biedt: volop vitamines en gezonde voedingsstoffen.

  • Schil 2 zoete aardappels en snijd ze in stukken. Bak ze vervolgens in een voorverwarmde oven op 220 graden gaar.
  • Bereid ondertussen de quinoa volgens de verpakking.
  • Hak een ui fijn en fruit deze in wat olijfolie met walnoten, tijm en cranberries.
  • Voeg 150 gram gesneden boerenkool toe en bak 5 minuten mee. Haal vervolgens de zoete aardappel uit de oven en voeg toe aan de boerenkool.
  • Meng tot slot de gekookte quinoa met wat citroensap door het boerenkoolmengsel en verkruimel wat geitenkaas eroverheen.
  • Breng op smaak met peper, zout en een snufje kaneel.

Eet smakelijk! Of buen provecho! zoals ze in Ecuador zeggen.

Met Ecuador's Fine Taste halen wij het beste uit Ecuador naar Nederland. Eerlijke pure producten van een hoge kwaliteit, die ook nog eens geweldig smaken! Behalve onze gepofte quinoa pops met chocolade, vind je in onze fairtrade webshop nog veel meer heerlijke en pure producten uit Ecuador. Producten die op een eerlijke manier geproduceerd worden met oog voor de plaatselijke werkgelegenheid en duurzame landbouw. Wil je meer weten? Neem contact met ons op en we helpen je graag!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden